lørdag 12. juni 2010

Copa Do Mundo 2010!!!!! (World cup)

Copa Do mundo2

Som alle vet så har forball VM begyndt og det er en stooor fest her i Brasil, brasilianerene beskriver det som en religion for de. Med mye fest, fyrverker og galne/fulle folk i gatene.…ja,  Brasilianere elsker fotball. Uansett hvor jeg går nå så ser jeg Brasilianske flagg utenfor hus, inne i butikker og alle har på seg Brasilianske fotballskjorter fra babyer til gamle damer. De som kjenner meg vet at jeg ikke egentlig er noen fan av fotball, men når jeg er her i Brasil er det en fryd å se alle kamper sammens med venner som har malt seg i ansiktet, danser og brøøler!  (Y)

p1_brazil_1030

Tirsdag var første kampen til Brasil, og festen er sefølgelig størst når de spiller selv. Allerede tidlig på dag begyndte rakettene å bråke.  Alle gater og butikker stengtes rundt klokken 15:00, alle fikk fri fra jobb for å se på kampen, og det er ingen som er uinntressert! Kampen begyndte 15:30 her i Brasil, vi såg den først her hjemme før vi dro ut til en gate med musikk og mange folk. Under kampen var det bokstavligtalt stille før stormen, alle fulgte inntenst med. Når det ble mål kom alt bråke og den store festen startet etter kampen var ferdig  og siden Brasil sefølgelig vant både Tirsdag og Søndag, var det ekstra stor feiring. Så mye folk at man ikke kunne se en ende og det var vanskelig å bevege seg i folkemengden!!

IMG_1912 IMG_1914

Midt i all festen hvisket jeg til Bruna: “Det har faktisk ikke regnet i dag” (fordi det er veldig uvalig med en hel dag uten regn.) Bare sekunder etter jeg sa det såg vi lynet over oss. Bruna vendte blikket mot meg og sa: “Det Thomas…. det skulle du aldri ha sagt”. Dermed kom det verste regne jeg har verdt utfor, det pøset kraftigre enn noen gang og det var ikke noe tak i nærheten!!! Vi ble KLISJ!! Men d gjorde ingenting, vi forsatt og danse i regne!! Friskt og godt.

IMG_1916

Her er en liten video fra Tirsdag og en del av Søndagen som viser feiringa fra her hjemme fra første mål til ut i gata på slutten. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar