torsdag 13. mai 2010

Favela!!

DSC02698

Jeg tok med onkel og vennen hans opp i en Favela, det er også en ting som er vært å få med seg når man først er i Brasil- om man tør da. Det er det farligste strøke turistrer kan gå her i Rio de janeiro, der er utallige historier om turister som har blitt kidnappet, ranet og til og med drept her. Sist jeg var i denne favelaen kledde politiet meg naken for å se om jeg hadde vært å kjøpt narkotika. Men jeg kjenner flere som bor i denne favelaen og da er vi i trygge hender. favela12

Denne gangen ble hushjelpa vår med, han heter Adilson. Han bor nærmest i leiligheten til Heidi, han vasker, lager mat og lufter hundene. -Ja, han gjør egentlig alt man ber om. Favela er et strøk lokalbefolkigen som bur på bakken aldri går, når jeg sier at jeg skal opp i en favela himler de med øynene og forstår ikke hva vi skal der. Men for oss som ikke er vant til favela er det veldig interessant å se hvordan det fungerer.

 

favela13

Denne favelaen er den beste favelaen av de alle, den ligger veldig sentralt og der er masse politi gjennom hele favelaen, de går rundt med store maskingevær og passer på at alt går som smurt. Favelaer ligger opp i fjellskråningene, der har de bygd murhus opp på hverandre og der er bratte trappetrinn som går opp gjennom smuga. Det er veldig lett å gå seg vil, men vi hadde som sagt med oss Adilson så da kom vi oss fram og tilbake uten problem. De som bor i favelaene er fattige og har en minstelønn på 1500 kr månen. Andre lever på kriminalitet og narkotika.

DSC02702

Kondisen vår er ikke helt på topp, så det var ikke mange trappetrinn vi måtte gå før vi alle sto å peste. Vi kom oss til en liten bar, der jobbet en gammel mann som solgte drikkevarer. Vi tok oss en pause der før vi forsatte bestigningen.

DSC02696

Favelaene har sine egne kiosker/barer oppover hele fjellsiden.

 

DSC02707

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar